Top

Geschiedenis van de wieldop

Hoe is de wieldop eigenlijk ontstaan? De wieldop komt nog uit de periode van 1680 met koetsen. Later pas tussen 1885 en 1904 is het eerste tijdperk van auto's ontstaan, dat was in de tijd dat auto’s houten spaakwielen hadden. Deze spaken verbonden de buitenste velg met het centrum van het wiel. In dat centrum zat een lager dat gevuld was met vet zodat de boel soepel kon draaien. Om stof en vuil uit het wiellager te houden werd er een kapje overheen gezet: de “hub cap” in het Engels. Deze naafdop was er dus puur voor functionele redenen, ook al werden ze wel geverfd of versierd. Pre-1915 werden de meeste wieldoppen gemaakt van messing dat nikkel en verzilverd werd.


Opkomst van stalen spaken in de jaren twintig en dertig


In de late jaren twintig en begin jaren dertig begon de opkomst van de wielen met stalen spaken, die de houten wielen gingen vervangen . Ook deze velgen hadden een naaf die goed beschermd moest worden en dus hadden ook deze wielen een dop. Autofabrikanten begonnen de doppen groter te maken en te versieren met bijvoorbeeld hun logo maar nog steeds waren de spaken zichtbaar. Die spaken waren een probleem omdat ze lastig schoon te houden waren en ook voor behoorlijk wat rijwindgeluid zorgden. Om dit probleem op te lossen zijn de doppen zo groot geworden dat ze over alle spaken kwamen.


De moderne 'versierde' wieldop


Deze wieldoppen zijn de mensen gaan versieren. Hieruit is de moderne wieldop gekomen. Deze wieldoppen bieden wij ook aan in onze webshop.